استاندارد سطح کفی روغن موتور
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1400
نویسنده : فردین فروغی

روغن موتور از مهم­ترین عوامل لازم برای کارکرد درست موتور خودرو است؛ بنابراین انتخاب روغن موتور مناسب و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. اگر روغن موتوری که انتخاب می‌کنید برای موتور مناسب نباشد یا کیفیت پایینی داشته باشد، آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد خواهد کرد و هزینه‌های سنگینی را متحمل خواهید شد.

استاندارد کیفیت های روغن موتور

روغن موتور چیست؟

به‌طور خلاصه، روغن موتور به اجزای فلزی و متحرک موتور خودرو کمک می‌کند تا عملکردی بهینه داشته باشند و اصطکاک بین آنها را کاهش می‌دهد؛ به این ترتیب موتور خودرو از ساییدگی و آسیب‌های ناشی از گرما و اصطکاک محفوظ خواهد ماند. حال سوال اصلی این است که روغن موتور مناسب کدام است؟

طبقه‌بندیAPI

(این طبقه بندی از پرکاربرد ترین و مهمترین طبقه بندی ها می باشد)

میزان پالایش روغن‌پایه و نوع آن و همچنین مقدار مواد افزودنی در طبقه‌بندی‌ها و انتخاب روغن‌موتور مناسب نقش دارند. سازمانها و نهادهای مختلفی روغن موتور را از لحاظ کیفی طبقه‌بندی کرده‌اند که یکی از مهمترین طبقه‌بندی ها را API ارائه کرده است. اولین ویرایش این طبقه‌بندی در سال 1930 ارائه شد که در آن روغن موتورهای بنزینی با علامت "S" و روغن‌های موتورهای دیزلی با علامت "C" نشان داده می‌شوند. نوع طبقه‌بندی در این سیستم به نحوی است که اجازه می‌دهد تا طبقه‌بندی‌های جدید براحتی به آن اضافه شوند. به‌دلیل تغییر در طراحی موتورها و تکنولوژی جدید طراحی، بتدریج سطوح با کیفیت کمتر از رده خارج شده و سطوح جدید اضافه می‌شوند. در سیستم طبقه‌بندی "S"، پایین‌ترین سطح کیفی با SA شروه شده و به این ترتیب سطوح بعدی با SB، SC و... نشان داده می‌شوند. البته در این سیستم از علامتهای SI و SK استفاده نشده‌است. در سیستم طبقه‌بندی "C" نیز از حروف A، B، C و... و همچنین از اعداد برای علامت‌گذاری استفاده می‌شود.

در دهه اخیر ملاحظات زیادی جهت حل مسائل زیست محیطی روغن‌ها صورت گرفته است و روغن‌های جدیدتر با سطوح کیفی بالاتر سازگاری بیشتر و بهتری با محیط زیست دارند. کیفیت روغن موتور‌های جدید همانطور که در نمودارهای زیر مشخص است رشد نمایی داشته و در سال‌های اخیر توجه بیشتری به سطح کیفی این روغن‌ها شده است.

همچنین API طبقه‌بندی‌هایی را بر اساس سطوح کیفی ترکیبی ارائه داده است که با ذکر یک مثال توضیح می دهیم.API SG/CF سطح کیفیتی است که در آن روغن و مواد افزودنی طوری فرموله می‌شوند که روغن شرایط سطوح کیفی SG و CF را داشته باشد. و همچنین API SH/CG-4 یک سطح کیفی بسیار مرغوب است که برای هر نوع موتور دیزلی توربوشارژ و بنزینی که تحت شرایط سخت کار می‌کند مناسب می‌باشد. با توجه به اینکه با گذشت زمان طراحی موتورها روز به روز جدیدتر و پیشرفته‌تر می‌شود سطوح کیفی روغن‌ها نیز روز‌ به روز بالاتر رفته و روغن‌هایی با مرغوبیت بیشتر به بازار عرضه می‌شوند.

لازم به ذکر است تمام روغن‌هایی که در طبقه بندی سطوح کیفیت API قرار می‌گیرند باید آزمون‌های لازم را گذرانده باشند. و روغن‌هایی با یک سطح کیفیت که توسط شرکت‌های مختلف تولید شده‌اند باید با هم قابل مقایسه باشند. در غیر این صورت هرگونه تفاوت در عملکرد دو روغن با سطح کیفیت یکسان متوجه شرکت‌های تولید کننده روغن خواهد بود.

استاندارد api

    API C استاندارد سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی

در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی دومین حرف که نشانگر کیفیت روغن موتور دیزلی است، از حرف A آغاز می گردد و در سال ۲۰۱۷ به حرف K ختم گردیده است. در روغن موتورهای مخصوص موتورهای دیزلی دوزمانه در پایان استاندارد API عدد ۲ درج می گردد و برای روغن موتورهای دیزلی چهارزمانه نیز عدد ۴ درج می گردد. بدین معنا که روغن موتور دیزلی API CA پایین ترین سطح کیفی روغن موتور دیزلی، و روغن موتور API CK-4 بالاترین سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی چهارزمانه است. در جدول زیر سطوح کیفی روغن موتورهای دیزلی بیان گردیده است.

گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور

عامل مهم دیگر، انتخاب روغن موتور با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی شماست. این موضوع به نوع ویسکوزیته روغن موتور برمی‌گردد. ویسکوزیته یا گرانروی به میزان رقیق ‌بودن یا غلیظ بودن روغن موتور گفته می‌شود. معمولا روغن موتور در هوای سرد سفت می‌شود و به ‌همین ‌دلیل در صبح‌های زمستانی به سختی می‌توانید موتور خودرو را روشن کنید پس لازم است که روغن موتور را طوری انتخاب کنید که درجه ویسکوزیته آن به صورتی باشد که در روزهای سرد زمستانی سفت نشود و بتواند موتور خودرو را روشن کند.

درجه ویسکوزیته با توجه به استاندارد SAE تعیین می‌شود که بر این اساس دو نوع روغن موتور داریم، روغن موتور سینگل گرید و روغن موتور مولتی گرید.

  • سینگل گرید

روغن موتور سینگل گرید برای یک نوع آب ‌و هوا (سرد یا گرم) آزمایش شده است. اگر این روغن موتور را بخرید باید در فصول گرم از یک نوع روغن و در فصول سرد از نوع روغن دیگری استفاده کنید. روی بطری روغن موتور سینگل گرید فقط یک عدد می‌بینید که در کنار SAE نوشته شده است که مقادیر ۰ الی ۲۵ مناسب فصول سرد است و مقادیر ۳۰ تا ۶۰ برای فصول گرم مناسب خواهند بود.

  • مولتی گرید

امروزه با وجود روغن‌های مولتی گرید که برای چهارفصل مناسب هستند، دیگر کسی به سراغ روغن‌های سینگل گرید نمی‌رود. مشخصه روغن موتورهای مولتی گرید این است که در آنها از دو عدد و حرف W (حرف اول کلمه زمستان به انگلیسی) استفاده شده است. هرچه عدد کنار W کوچک‌تر باشد، عملکرد روغن در استارت اول یا در هوای سرد بهتر است. اگر هم در شهرهای گرمسیر مانند اهواز زندگی ‌کنید، این عدد می‌تواند بالاتر باشد. برای مثال از بین دو ویسکوزیته ۱۰W-40  و ۲۰W-50 اولی برای هوای سرد و دومی برای هوای گرم بهتر است.

عدد دوم تضمین می‌کند که روغن موتور در دمای ۱۰۰ سانتی‌گراد موتور، از این عدد نوشته ‌شده رقیق‌تر نخواهد شد. به ‌طور کلی دو عدد روغن موتور بهتر است فاصله زیادی نداشته باشند چرا که فاصله این اعداد نشان دهنده این مورد است که در آن از مواد پلیمری و افزودنی‌های بیشتری استفاده شده است.

منبع:

https://revitakhodro.com/%da%a9%db%8c%d9%81%db%8c%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1/




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: روغن موتور , خودرو , استاندارد ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید